WARSZTATY
Dzięki naszym warsztatom dzieci będą mogły rozwijać swoją muzyczną inwencje twórczą oraz podstawowe zdolności muzyczne jak – słuch muzyczny, poczucie rytmu, poczucie tempa, dynamiki a także wrażliwość muzyczną.
Zastosowane przez nas różnorodne formy aktywności muzycznej (t.j. śpiewanie solfeży i piosenek/ granie na instrumentach i granie zespołowe/ ruch i taniec przy muzyce/ aktywne słuchanie muzyki/ tworzenie muzyki i nauka nut oraz wartości rytmicznych), będą mogły wyzwalać w dzieciach pozytywne emocje oraz kształtować różne dyspozycje i umiejętności.
Muzyka oddziałuje na dziecko wszechstronnie i przynosi wiele wychowawczych korzyści.
Z punktu widzenia rozwoju intelektualnego przyczynia się ona do rozwoju procesów poznawczych, ucząc dzieci słyszenia i słuchania. Kontakt z muzyką wpływa na rozwój jego uczuć i wrażliwość, daje mu możliwość uzewnętrzniania swoich nastrojów i wewnętrznych odczuć, może być przyczyną wielu estetycznych przeżyć i wzruszeń.
Muzyka i śpiew to forma ekspresji, wyrażania siebie, specyficzny język porozumiewania się. Dziecko poprzez ruch, dźwięk, słuchanie muzyki i śpiewanie piosenek ma możliwość twórczo działać. Aktywność muzyczna ma wszystkie cechy zabawy. Dzieci mogą podejmować działalność muzyczną spontanicznie lub z inicjatywy i inspiracji nauczyciela.
KSIĄŻKA Stylowe nuty
Poszczególne rozdziały książki ukazują różnych bohaterów i opowiadają ich historie oraz ciekawostki geograficzne i kulturowe.
Każdy z bohaterów pochodzi z innego kraju i ma swój ulubiony styl muzyczny, kolor i dźwięk. W ten sposób dzieci poznają różne style bądź skale muzyczne.
Nutka C – CEDONIA – skala cygańska
Nutka D – DOROTKA – skala durowa
Nutka E – EMI – skala egipska
Nutka F – FRUNKY – styl funky
Nutka G – GRZEŚ – skala góralska
Nutka A – AKIKA – skala azjatycka
Nutka H – HASILIANA – skala hiszpańska
Nutka C – CEDO – skala chińska
GRA NA INSTRUMENTACH, IMPROWIZACJA, KOMPOZYCJA,
Znając konkretne dźwięki skali (tzw. składniki) dzieci uczą się tworzenia własnych melodii, charakterystycznych rytmów jak i improwizowania. Zyskują potrzebną wiedzę by stać się małymi kompozytorami.
ZESZYT ĆWICZEŃ stanowi uzupełnienie wiedzy muzycznej dotyczącej zapisu nut. Znajdziemy tu m.in.:
- zagadnienia muzyczne
- ćwiczenia solmizacyjne do śpiewania i piosenki
- ćwiczenia rytmiczne do grania na dzwonkach na tubach/ pianinie
- charakterystyczne motywy rytmiczne i melodyczne
- ostinata muzyczne
- ćwiczenia graficzne, rebusy, kolorowanki, wierszyki
CELE EDUKACJI MUZYCZNEJ
Cele muzyczne:
– rozbudzanie zamiłowania do muzyki,
– kształcenie wrażliwości muzycznej,
– rozwój podstawowych zdolności muzycznych: słuch wysokościowy, poczucie rytmu, tempo, pamięć muzyczna,
– kształtowanie umiejętności słuchania prostych utworów muzycznych,
– nauka śpiewania piosenek,
– kształtowanie motoryki, sprawności i estetyki ruchu
Cele ogólne:
– rozwój procesów poznawczych (uwagi, spostrzegania, pamięci, wyobraźni oraz rozumowania),
– stymulowanie rozwoju inteligencji,
– polepszenie percepcji zmysłowej,
– budowanie poczucie własnej wartości,
– budowanie umiejętności samooceny, samokontroli,
– świadome współdziałanie oraz integracja w grupie.